Wekom op onze website

Wat is Mindfulness Training?

Letterlijk vertaald betekent mindfulness ‘opmerkzaamheid’. In een intensieve training van acht weken leren deelnemers zich een andere levenshouding aan: zich bewust zijn van alles wat zich voordoet in het hier en nu. Gewoon met een milde, open aandacht  gadeslaan wat er gebeurt. Dit staat haaks op onze dagelijkse gewoonte waarbij we veel op de automatische piloot doen. Iedereen kent momenten van niet aandachtig zijn. Dat komt omdat onze gedachten vrijwel voortdurend automatisch afdwalen naar dingen die ons bezighouden in de vorm van gepieker, tobben en dagdromen. Zo kunnen we zomaar een groot deel van de dag ‘missen’ omdat onze gedachten afdwalen. Als ongemerkt negatieve gedachten en gevoelens met ons op de loop gaan, kunnen deze zich stapelen. Als je dit lang genoeg doet, kan dit stress veroorzaken en leiden tot toename van lichamelijke en psychische klachten.

Mindfulness onderbreekt de gedachtestroom  en leert om er echt te zijn tijdens het douchen, koffie drinken, fietsen, lopen, eten. Elke keer dat je gedachten automatisch afdwalen - en dat is heel vaak - breng je de aandacht vriendelijk terug in het nu: bij wat je doet, voelt en ervaart en bij je ademhaling en je lichaam. Zo hoef je je niet te verliezen in gepieker, gejaagdheid of stressvolle gedachten. Er komt ruimte om momenten van aandacht en kalmte in te bouwen in het dagelijks leven. Dat is gezond en geeft je het gevoel dat je leeft. Mindfulness leert je de kunst om ademend al je ervaringen te verwelkomen en er op een afstandje mild naar te kijken. Als ongemakkelijke gevoelens zich aandienen (angst, boosheid, verdriet of pijn) leer je ze te verwelkomen in plaats van ertegen te vechten of ervan weg te vluchten. Zo ontstaat  ruimte en vrijheid om effectief te reageren.

 

 

Mindfulness training: voor wie?

De training is effectief voor mensen die anders om willen leren gaan met klachten zoals:

  • terugkerende of chronische depressiviteit (deze training is niet geschikt in een acute fase van depressie)
  • piekeren en negatieve zelfkritiek
  • stress gerelateerde klachten
  • angststoornissen
  • afgesneden van gevoel
  • lichamelijk onbegrepen klachten
  • slaapproblemen
  • gemis van plezier en zin in het bestaan

De opzet van de training

De training bestaat uit 9 bijeenkomsten. Er zijn 8 wekelijkse bijeenkomsten van 2 1/2 uur en één stilteavond van 2,5 uur. Na afloop van de training volgt er nog telefonisch een gratis nagesprek van max. 30 min. De groep bestaat uit minimaal 4-10 deelnemers.

Werkwijzen die o.a. gebruikt worden, zijn:

  • begeleide aandachtoefeningen
  • oefeningen in bewegen met aandacht
  • opdrachten die de integratie van aandacht in het dagelijks leven ondersteunen
  • oefeningen om door te krijgen vanuit welke houding je gebeurtenissen tegemoet treedt
  • uitwisselen van ervaringen met cursisten   
  • opdrachten met werkmap en CD’s om thuis te kunnen oefenen.

Oorsprong van de mindfulness training

De mindfulness training is ontwikkeld door Jon Kabat-Zinn, medisch specialist in Amerika. Als arts wilde hij iets doen voor patiënten die te horen kregen dat ze moesten leren leven met hun klachten. Voor die mensen heeft Kabat-Zinn de Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) ontwikkeld. Een training van 8 tot 10 weken bedoeld voor mensen met chronische pijn en psychologische (stress)klachten. Daarnaast heeft prof. dr. Segal (oprichter van de Academy of Cognitive Therapy) een werkwijze ontwikkeld om terugval na depressie te voorkomen. Hierbij heeft hij aspecten uit de Cognitieve gedragstherapie vervlochten in de mindfulness training. De daaruit ontstane Mindfulness Based Cognitive Therapy (MBCT) blijkt effectief om een radicale verandering teweeg te brengen in de beleving van gedachten en gevoelens.

Wetenschappelijk onderzoek

Mindfulness training bestaat al 25 jaar. Uit internationaal wetenschappelijk onderzoek naar deze methode komen de volgende  positieve effecten naar voren:

  • blijvende vermindering van lichamelijke en psychische klachten      
  • beter kunnen ontspannen
  • beter om kunnen gaan met stressvolle gebeurtenissen        
  • vermindering van pijn en verbeterde vaardigheid om met blijvende pijn om te gaan
  • meer in contact met je lichaam
  • meer energie en levenslust
  • verbeterd zelfvertrouwen
  • verhoogde kwaliteit van leven

Wat vraagt de training van jou?

Voor aanvang van de training heb ik met elke deelnemer een gratis individueel kennismakings -intakegesprek. Dit gesprek duurt ongeveer 30 minuten. We kunnen dan bekijken of de training een passende keuze is voor jou op dit moment in je leven. Er wordt van jou grote betrokkenheid en doorzettingsvermogen gevraagd. Alleen dan zal de training effect hebben. Het gaat erom oude, ingeslepen gewoontes te doorbreken. Daarom wordt van jou gevraagd gedurende 8 weken dagelijks of minimaal 5x per week 45-60 minuten vrij te maken voor oefeningen.

Na de training bied ik jaarlijks vijf apart te volgen opfrisbijeenkomsten aan.

Ervaringen van deelnemers:

  • Ik zorg beter voor mezelf en stop als ik geneigd ben door te gaan. Ik geniet meer.             
  • Als ik bang of verdrietig ben, word ik niet meer zo overspoeld.
  • Ik ben milder naar mezelf en kan me beter concentreren. Ben ik heel blij mee.   
  • Mijn gedachten zijn mij niet langer de baas. Ik kan er op afstand naar kijken en hoef ze niet te geloven. Wat een bevrijding.                     
  • Dankzij de bodyscan kan ik beter slapen,  ontspannen en voel ik mijn grenzen beter.                  

Locatie, data en kosten  

  • Locatie: Villa Xaverius, Rijssenburgselaan 11, Driebergen (goede parkeergelegenheid). 
  • Data: 8 woensdagavonden van 19.30-22.00 op 9, 16, 23 en 30 mei, 6, 13, 20 en 27 juni 2018. De stilte-bijeenkomst is op zondagavond 17 juni van 19.30-22.00.
  • Particulieren-tarief: 3 tarieven afhankelijk van bruto gezinsinkomen:  € 364,- / € 423,50,- / € 484,- (incl.21% BTW) excl. 6 oefen-cd's + werkboek voor €30,- . Bij problemen met betaling is overleg over passend tarief altijd mogelijk. 
  • Werkgevers-tarief: € 750,- (excl.21% BTW) excl. werkboek en 6 oefen-cd's voor € 30,-.
  • ZZP'er-tarief: €500,- (excl.21% BTW) excl. werkboek en 6 oefen-cd's voor €30,-.

Gratis intakegesprek 

 Als je geïnteresseerd bent, kun je een afspraak  maken voor een gratis individueel kennismakings-intakegesprek. 

Klik hier voor je aanmelding/vraag of bel naar 0343-518203.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

‘Acceptatie is een deur die, als we die openen, leidt tot zicht op nieuwe wegen en de ontdekking van nieuwe mogelijkheden…Naar het moeilijke gedrag van onze kinderen kijken met minder oordelen en met meer mededogen en openheid maakt dat we hun bondgenoten zijn en in ons hart met hen verbonden blijven, ook al hebben we een hekel aan hun gedrag.’

 

Jon en Myla Kabat-Zinn

 

In mindful parenting wordt het belang benadrukt van je bewust zijn van jezelf in het hier-en-nu, mild en zonder oordeel, precies zoals je bent, inclusief al je tekortkomingen en vervolgens je bewust te zijn van de gevoelens van je kind. Dan kun je gaan zien wat er op dit moment gebeurt. Psycho-educatie over stress geeft zicht op jouw reactie-patronen en biedt handvaten. Je leert vanuit meer rust en aandacht je rol als opvoeder uit te voeren, met name rondom eventuele spanningen of conflictsituaties met je kind(eren).

 

Als je emotionele reacties op een situatie buiten proportie lijken, is het over het algemeen waarschijnlijk dat er een boze-of kwetsbare kindmodus en/of een veeleisende of bestraffende oudermodus wordt geactiveerd. Belangrijk is deze delen niet weg te duwen, te ontkennen of te bekritiseren maar ze toe te laten. Ze mild en met compassie gaan labelen en zo oude opvoedingspatronen loslaten. Dan ontstaat er ruimte voor de gezonde volwassene-modus, onze innerlijke wijsheid die vaak weet wat werkt bij een kind en wat niet.